Måndag

Den här veckan uppmärksammar vi Vård- och omsorgscollegeveckan. Det är en vecka där vi lyfter fram det viktiga arbete som görs inom vård och omsorg. Vård- och omsorgscollege är ett samarbete mellan arbetsgivare, fackförbund, skolor och kommuner. Målet är att förbättra utbildningarna inom vård och omsorg och se till att det finns tillräckligt med utbildad personal.

På bilden ser ni den lokala styrgruppen för Södra Skaraborg (Falköping och Tidaholm). Genom att jobba tillsammans skapar de utbildningar som gör att fler kan få jobb inom vård och omsorg.

Yvonne Olsson, undersköterska på Tåstorps demenscentrum.

I våras utsågs Yvonne Olsson, undersköterska på Tåstorps demenscentrum till Årets handledare inom Vård- och omsorgscollege Södra Skaraborg. Årets handledare är en utmärkelse inom Vård- och omsorgscollege som delas ut för att uppmärksamma och hylla handledare inom vård och omsorg som gjort en extra insats i sitt arbete.

I Vård- och omsorgscollege samverkar vi kring arbetsplatsförlagt lärande (APL), handledarutbildningar, marknadsföring och utveckling av utbildningens innehåll. Våra elever får regelbundet praktisk erfarenhet genom APL på olika vård- och omsorgsverksamheter. Där får de stöd från utbildade handledare, undersköterskor, som spelar en avgörande roll i elevernas utveckling och lärande. Handledarnas insats är ovärderlig för framtidens vårdpersonal.

Följ oss på Instagram under veckan.

Se vår programsida!