Blogg

Information till studenter och deras familjer

Fredagen den 12 juni är det dags för studentavslutning, och för att avslutningsdagen ska bli så bra som möjligt under rådande situation kommer här viktig information som riktar sig till dig och dina anhöriga.
OBS! Kompletterande information om studentdagen:
Två anhöriga per PERSONBIL i ordinarie parkeringsruta, större fordon kommer att avvisas. Inga övriga åskådare tillåts.
Fordonsutställning i entréhallen

FT21 arrangerade en fin utställning i entréhallen i samarbete med Sandberg Autocenter, LP bilar, Midsona, Speedy bilservice och Mekonomen. Utställningen var en del i kursen entreprenörskap. Ni hade ordnat sponsorer och utställare som kom och visade sina fordon och gjorde så att ni kunde ha tävlingar med fina priser.Vår fina entréhall skiner som mest när det ordnas den här typen av arrangemang. Och det blir ett sätt att visa att Ålleberg är en plats att längta till.

För fjärde gången presenterar vi Musik på menyn, nu med 80-talet som tema. Estetiska programmet, Skolkören och Ensemblegrupper ger er en total 80-talsupplevelse med musik, mat, konst och dans. Ta på dig (om du vill) din bästa 80-talssvid och kom till Teaterbaren någon av kvällarna.

Bordsbeställning genom Teaterbaren. 0515-686110 eller info@hotellfalkoping.se. Huvudrätt samt kaffe & kaka.
OBS! Mingel från 18.30.
VÄLKOMMEN!

Lucia- & julkonsert 2023

Upplev vårt fina och traditionsenliga luciatåg med efterföljande julkonsert i Ållebergsgymnasiets entréhall som vi hoppas kommer att ge dig julstämning med många kända jullåtar.
Estetiska programmet och skolkören presenterar Lucia- & julkonsert 2023 med elever och lärare från Estetiska programmet, Ållebergsgymnasiets skolkör och individuellt val/ensemble åk. 2 och åk. 3.
Torsdag 7 december 18.30. Biljettpris 80 kr. Swish eller kontant. Insläpp från 18.00 (ingen förbeställning)
ÖPPET HUS 2023

Öppet hus på Ållebergsgymnasiet 15 November 18-20!

Under kvällen är hela skolan fylld av verksamhet och du får möjlighet att träffa personal och elever och ställa frågor om programmen och skolan.

Du kan också få veta mer om anpassad gymnasieskola, IM, biblioteket, elevhälsan, specialidrott, studievägledare, UF-företag, Musik och bild och elevkåren.

Alla program presenterar sig på sina programytor och på Barn och fritid, Ekonomi, Natur, Samhäll och Teknik håller en kort samlad information med start kl 18:30, 19:00 samt 19:30.

Caféet är öppet under kvällen.

Besök gärna Industriprogrammet/träteknik ute på Kinnarps 18-20.

Välkommen till Öppet Hus onsdagen 15 november kl. 18.00  på Ållebergsgymnasiet!

Höstkonsert

Estetiska programmet med gäster har höstkonsert i kulturskolans konsertsal torsdag 26 oktober 19.00. Fri entré

Medverkande: Estetiska programmet, Ållebergsgymnasietes skolkör, Kulturskolans rockband samt Individuellt val musik år 2 och år 3.

Föräldramöte 2023

Varmt välkommen till föräldramöte i årskurs 1 på Ållebergsgymnasiet onsdagen den 27 september!

Vi bjuder på enkelt mingel i entréhallen klockan 18:15 då dörrarna öppnas. Klockan 18:30 har vi en kort gemensam start och alla hälsas välkomna. Därefter vidtar klassvisa föräldramöten med mentorerna.

Ingen föranmälan krävs.

Måltidsavdelningen deltar i Beredskapsveckan vecka 39

Beredskapsveckan är en årlig informationsinsats som ska öka människors motståndskraft för kriser och krig. Initiativet kommer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). I år är temat ”ÖVA!” och Måltidsavdelningen antar utmaningen genom att skolköken under en dag i vecka 39 serverar en måltid som är tillagad utan att använda el i köket.

Att elen skulle försvinna i Falköpings kommun är inte otänkbart. Anledningen kan vara alltifrån oväder till en allvarligare störning i elförsörjningssystemet. Oavsett orsak måste måltidsavdelningen ändå kunna fullfölja sitt uppdrag med att servera måltider till sina gäster.

Hur kommer det att påverka skolmåltiden denna dag?
Eftersom övningen går ut på att tillaga och servera mat utan el kommer vi erbjuda en kall rätt. Till skillnad från en vanlig dag där det alltid finns två rätter att välja mellan, kommer det under övningen endast finnas en rätt. Däremot får de som behöver specialkost eller anpassad kost självklart detta. Eftersom vi heller inte kan använda diskmaskiner och dylikt kommer vi servera på engångsmaterial.

Insatsen gäller bara grundskola och gymnasium.

När blir det?
Övningen kommer ske någon dag under vecka 39. Alla skolkök kommer inte öva samma dag.
För att övningen ska bli så verklig som det bara går kommer vi inte att delge vilken av veckans dagar det blir på din skola och därmed inte heller för kökspersonalen.

Har du frågor? Kontakta Kerstin Johnsson, kostchef på kerstin.johnsson@falkoping.se

Hur kan du själv stärka din egen krisberedskap?
Enligt MSB förväntas hushållen klara sig i en vecka utan samhällets hjälp vid ett strömavbrott. Därför är det bra att ha övat innan. Följ länken och kliv in i en fiktiv kris som pågår under sju dagar:

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/hemberedskap—preppa- for-en-vecka/